Kamenný pomník ve tvaru komolého čytřbokého jehlanu s pyramidiem o výšce asi 4 m stojí u železničního přejezdu poblíž jižního zhlaví stanice Vlárský průsmyk přímo na česko-slovenské hranici, která prochází středem pomníku a rozděluje jeho česky a slovensky psanou část (2 a 2 strany). V roce 2015 je pomník dobře dostupný a v jeho těsné blízkosti se nachází dokonce informační panel naučné stezky informující o historii výstavby Vlárské dráhy a navazujícího úseku do Trenčianské Teplé.
Málo známé je, že téměř totožný pomník byl vystavěn k příležitosti vybudování dráhy také na druhém konci Vlárské dráhy v Brně, nedaleko odbočky Brno-Černovice odbočka. Tomuto německo-česky psanému dvojčeti je věnován samostatný článek zde.
| Hranice prochází středem pomníku. Nejprve zemská mezi českým královstvím a Horními Uhrami, později stále zemská mezi Moravou a Slovenskem a po několika změnách státní mezi Českem a Slovenskem. |
Pomník je věnován dokončení výstavby Moravské transverzální dráhy jakožto části Českomoravské transverzální dráhy - původně uvažované spojnice z Furth im Wald do Vlárského průsmyku a současnému dokončení 14 km dlouhé Tepelské dráhy - navazující spojnice z Vlárského průsmyku do Trenčianké Teplé v údolí Váhu. Transverzální dráha měla společně s touto spojkou propojit jižní části českých zemí (české země trpěly nedostatečným spojením ve směru východ-západ, neboť většina tratí vycházela radiálně z Vídně, resp. Prahy a žádná nevedla kolmo k nim mezi oběma městy) a hlavní trať z Bratislavy do Žiliny. Celá trasa bývá nazývána Českomoravská transverzální dráha, její úsek z Brna do Vlárského průsmyku Moravská transverzální dráha nebo také Vlárská dráha a 14 km dlouhý úsek z Vlárského průsmyku do Trenčianské Teplé někdy Tepelská dráha.
Málo výnosná trasa transverzální dráhy byla důvodem mnoha průtahů se stavbou, v roce 1873 navíc vypukla hospodářská krize a stavba se ocitla na pořadu dne znovu až v 80. letech 19. století, kdy se odehrála významná změna v podpoře státu pro výstavbu nových drah.
Nápisy na pomníku podle světových stran
Jih |
Východ |
Sever |
Západ |
Teplá-vlárská železnica
Koncesovaná
24.Augusta 1887
Otvorená 28.Októbra 1888
Privilegovaná rakúsko-maďarská
železniční spoločnosť.
Generálny riaditel: A. DE SERRES.
|
Moravská
transverzální dráha
Udělení koncese
28.prosince 1882
Otevřena
až po zemskou hranici
28.října 1888
Stavebný správca J.STRIEGLER
Generálne podnikatelstvo stavieb
HÜGEL SAGER a spol.
|
MORAVA
Stavbyvedoucí J.STRIEGLER
Generální podnikatelství staveb
HÜGEL SAGER a spol.
|
SLOVENSKO
Priv. rakousko-maďarská
společnost státní dráhy.
Ředitel staveb: A. DE SERRES.
|
| Ze dvou stran jsou nápisy na pomníku česky… |
| | …ze zbývajícíh dvou jsou totožné texty slovensky. Němčina tentokrát chybí, maďarština taky. |
|
Když v letech 1880 a 1882 vyšly zákony o poskytování výhod místním drahám a o podružných drahách (jejichž smyslem bylo zahuštění již existující sítě hlavních železničních tratí pomocí úlev a finančních pobídek krizí postižených podniků), rozpadl se celý projekt Českomoravské transverzální dráhy do pěti dílčích staveb. Právě tyto stavby byly stavěny podle nových snížených standardů (vyšší povolená stoupaní a menší poloměry oblouků na trati aj.), což se na řadě z nich podepsalo menší dopravní využitelností. Roku 1882 byla konečně udělena koncese soukromé Společnosti státní dráhy (StEG) pro stavbu 66 km dlouhého úseku Brno - Kyjov, který byl otevřen v roce 1887 a v roce 1884 pak koncese pro stavbu 47 km dlouhého úseku Uherský Brod - Vlárský průsmyk, otevřeného v roce 1888. Mezilehlý úsek z Kyjova do Uherského Brodu byl ve slovácké nížině vystavěn již před rokem 1882. Tepelská dráha získala koncesi a společně s koncovým úsekem Vlárské dráhy byly otevřn 28. října 1888, přesně na den 30 let od vzniku budoucího Československa.
| Pomník stojí hned za železničním přejezdem, v těsném sousedství hraničních kamenů. |
| | MORAVA: nápis nenechává nikoho na pochybách o tom, kam právě přijel. |
| | SLOVENSKO: nápis nenechává nikoho na pochybách o tom, kam právě přijel. |
|
| Pomník stavby na spojení Vlárské a Tepelské dráhy ve stanici Vlárský průsmyk. |
| | Pomník je v dobrém stavu. Před několika lety dokonce někdo pozlatil nápisy ze všech čtyř stran. |
|
Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz
Článek ze dne 8. 3. 2015 byl naposledy upraven dne 8. 3. 2015 a zobrazen celkem 13869×, naposledy dne 2. 5. 2024 v 23:58.
| Texty na téma Pomník stavby Vlárské a Tepelské dráhy | Zpět | Nahoru |
| | Téma: Pomník stavby Vlárské dráhy
Kamenný pomník ve tvaru komolého čytřbokého jehlanu s pyramidiem o výšce asi 4 m stojí u dvoukolejné trati spojující stanice Brno dolní nádraží a Brno-Žide… | | Téma: Vlárský průsmyk (žst)
Název stanice:
Vlárský průsmyk
Číslo stanice:
371856
Zkratka:
VLP
Kilometrická poloha:
162,88
… | | Téma: Železniční trať Brno – Trenčianská Teplá
Železniční trať Brno - Trenčianská Teplá, rovněž nazývaná Vlárská dráha podle říčky Vláry, podle níž ve své východní části vede, se skládá z několika dílčích… | | Téma: Brumov-Bylnice leží v v ORP v nadmořské výšce m. V roce zde žilo obyvatel. má katastrální území o rozloze ha.Prameny: Regionální informační servis, dostupné z … | |
|